سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گنج زاده با رد صلاحیت حریف طلای المپیک کاراته را از آن خود کرد

 

سجاد گنج زاده ناخودآگاه +75 کیلوگرم طلای مردان ایران را دریافت کرد زیرا طارق حامدی عربستان سعودی به دلیل یک ضربه بلند محروم شد.

مسابقه پایانی اولین بازی تاریخی کاراته در المپیک با هیاهو به پایان رسید وقتی ضربه بلند طارق حامدی عربستانی به گردن سجاد گنج زاده ایران او را محروم کرد و حریف بی حرکتش در فینال بالای 75 کیلوگرم مردان طلا گرفت.

حامدی در فاصله یک دقیقه غالب به نظر می رسید و در ثانیه نهم سه امتیاز "ippon" به ثمر رساند و قبل از پایان ناگهانی بازی شنبه با نتیجه 4-1 پیش افتاد.


ضربه آخر حامدی ، گنج زاده را به روی تشک تاتامی و عربستان را به حالت جشن فرستاد ، قبل از اینکه روحیه در ورزشگاه نیپون بودوکان تغییر کند. پزشکان با شتاب به طرف گنج زاده ، ماسک اکسیژن را روی ایرانی گذاشتند و او را روی برانکارد بردند.

پس از چند دقیقه بحث و گفتگو بین مسئولان در حاشیه ، داور مسابقه را برای گنج زاده با محرومیت حامدی به دلیل حمله ای کنترل نشده اعلام کرد که طبق قوانین کاراته در المپیک مجاز نیست.

 

گنج زاده بعداً برای مراسم مدال برگشت و عادی راه رفت. هم او و هم حامدی وقتی روی سکو می رفتند و مدال های خود را جمع آوری می کردند ، بی بیان بودند.


گنج زاده در یک کنفرانس خبری گفت: "من از مدال طلا خوشحالم اما از این که مجبور شدم چنین مدعی را کسب کنم ناراحت هستم."

حامدی این شکست را با قوت در پیش گرفت و گفت از تصمیم قاضی ناراضی است اما از نحوه مبارزه اش راضی است.

اوگور آکتاش ترکیه و ریوتارو آراگا از ژاپن در دسته کومیته +75 کیلوگرم مردان مدال برنز را کسب کردند.

 

مدال طلای زنان در دسته 61+ کیلوگرم به فریال عبدالعزیز مصری رسید که با غلبه بر ایرینا زارتسکا از آذربایجان در فینال ، دومین مدال طلای کشورش را از سال 1948 بدست آورد. سوفیا برولتسوا از قزاقستان و گونگ لی از چین برنز گرفتند.


گنج زاده دومین کاراته کا روز شنبه بود که با برانکارد با خود برده شد.

جاناتان هورن ، مدال طلای آلمان در دور حذفی دچار مصدومیت شد که باعث شد او از شدت درد بچرخد و فریاد بزند و نتواند از تاتامی بلند شود.

مایکل شرپ ، افسر مطبوعاتی کنفدراسیون ورزش های المپیک آلمان ، گفت که هورن از ناحیه آرنج آسیب دیده است و در بیمارستان بیشتر مورد معاینه قرار می گیرد. وی گفت که میزان خسارت هنوز مشخص نیست.

هورن ، قهرمان فعلی جهان در وزن +84 کیلوگرم ، 20 ثانیه تا مسابقه خود باقی مانده بود.

 

پیشتر در مسابقه دسته 61+ کیلوگرم زنان ، سر سیلویا سمرارو ایتالیایی پانسمان شده بود در حالی که کارکنان محل تخته های تاتامی آغشته به خون را جایگزین کردند.