سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توافق جمهوری آذربایجان و ایران برای بهبود روابط از طریق گفتگو

 

روابط بین باکو و تهران در هفته های اخیر به دلیل ادعای فعالیت ارتش اسرائیل در آذربایجان تیره شد.

آذربایجان می گوید با حل بحران دیپلماتیک با ایران از طریق گفتگو موافقت کرده است ، چند هفته پس از آنکه روابط بر سر ادعاهای تهران مبنی بر فعالیت ارتش اسرائیل در این کشور متشنج شد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که این پیشرفت در مذاکرات تلفنی بین جیحون بایراموف ، وزیر امور خارجه و حسین امیرعبداللهیان ، همتای ایرانی وی حاصل شد.


در بیانیه خود آمده است: "طرفین به لفاظی های مضری که اخیراً مشاهده شده است ، که با سطح روابط دوستانه بین کشورهای ما مطابقت ندارد ، و نیاز به حل همه اختلافات از طریق گفت و گو اشاره کردند."

 

وزیران بر اهمیت احترام به اصول تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها تاکید کردند. "


وزارت خارجه ایران همچنین تأیید کرد که دو طرف بر تکیه بر مذاکرات برای حل تنش ها توافق کردند.

ماه گذشته ، ایران به آنچه که دشمن قسم خورده اش اسرائیل در آذربایجان گفته بود اعتراض کرد و قول داد هر اقدامی لازم را انجام دهد.

در آغاز اکتبر، ایران صحنه تمرینات نظامی در نزدیکی مرز خود با جمهوری آذربایجان، رسم انتقاد از مقامات در باکو، که ادعا می کند تهران را تکذیب کرده اند.

 

اسرائیل اسلحه به آذربایجان می دهد و دو کشور اتحاد نظامی خود را در ماه های اخیر تقویت کرده اند.


سال گذشته ، هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به اسرائیل به آذربایجان کمک کردند تا در جریان جنگ شش هفته ای بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ ، ارمنستان را شکست دهد.

آذربایجان و ایران مدت هاست بر سر حمایت تهران از ارمنستان در مناقشه چند دهه ای بر سر این منطقه که بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است ، حتی توسط ارمنستان ، اما دارای جمعیت و تا همین اواخر تحت کنترل ارامنه قومیت بود ، اختلاف نظر داشتند.

 

جنگ سال گذشته با آتش بس با وساطت روسیه به پایان رسید که ایروان بخشهای وسیعی از سرزمینها را از جمله بخشی از مرز 700 کیلومتری آذربایجان (430 مایل) با ایران را که دهها سال تحت کنترل ارمنستان بود ، پس گرفت.


اوایل ماه جاری میلادی ، الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان گفت که تعداد وسایل نقلیه ترانزیتی ایرانی که از این جاده ها عبور می کردند پس از وضع عوارض به تدریج به صفر رسید.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه آذربایجان آمده است که دو طرف توافق کردند که "ایجاد گفتگوی مستقیم" در مورد مسائل ترانزیت ضروری است.

 

امیرعبداللهیان هفته گذشته در گفت و گو با وزیر امور خارجه ارمنستان در تهران با تهران ، امیرعبداللهیان گفت که این دو با نهایی شدن ساخت جاده ترانزیتی که از خاک آذربایجان عبور نمی کند ، موافقت کردند. این جاده قرار است اواخر امسال راه اندازی شود.